Hoofdstuk 6

6 Conclusies en aanbevelingen

6.1 Top 5 van de meest opvallende bevindingen m.b.t. de aanbodzijde
 - BAOBAB heeft de multiplier hoog in het vaandel staan, het werkt veel samen met de lokale bevolking zodat de lokale bevolking eraan verdient en niet de buitenlandse investeerders.
Ook het gegeven dat BAOBAB 100% CO 2 neutraal wil reizen, dit willen ze bereiken door middel van geld af te dragen aan een zelfgekozen project.
- Dat FOX groepsreizen al echte de keuze heeft gemaakt om milieuvriendelijk te produceren en eveneens rekening houd met de plaatselijke bevolking. En het voldoet aan de eisen van de Stichting Milieuzorg.
- Sawadee reizen werkt samen met lokale bevolking, zodat de lokale bevolking profijt heeft van het toerisme.
- Shoestring investeert geld afkomstig van groepsreizen in kleine projecten voor lokale bevolking.
De lokale bevolking kan profijt halen uit alle activiteiten die georganiseerd worden. Bijvoorbeeld bij restaurant en bezienswaardigheden bezoek. Ze streven ook naar goede arbeidsvoorwaarden en beloningen. Ze onderhouden contacten met milieuorganisaties. Ook passen ze het Green Seat toe.
- Koning Aap organiseert ook groepsreizen naar voornamelijk armere continenten met als doel de lokale bevolking de kans geven om mee te profiteren van het toerisme. Duurzaamheid staat centraal.       

6.2 Top 5 van de meest opvallende bevindingen m.b.t. de vraagzijde
- In de meeste gevallen kennen de reizigers van de groepsreizen elkaar niet.
- Doordat je met een groep reist is de reis voordeliger door de groepskorting.
- De trend individualisering is niet van toepassing op de groepsreiziger deze is in het algemeen juist op zoek naar binding en sociale contacten.
- Een aantal groepsreizen zijn niet voor iedereen bestemd, bijvoorbeeld stelletjes kunnen niet mee op singlegroepsreizen.  
- Niet ieder segment is op zoek naar hetzelfde niveau aan comfort tijdens een reis, de jongeren van de avontuurlijke jongeren groepsreizen letten minder op comfort en luxe dan oudere doelgroepen.

6.3 Top 5 van meest opvallende ontwikkelingen en trends:

- Een groter bewustzijn van het belang van duurzaamheid. Men ziet tegenwoordig in dat duurzaamheid in het toerisme nodig is om het toerisme te kunnen behouden voor latere generaties.

- Het leeftijdsgemiddelde van de bevolking blijft stijgen totdat het uiteindelijk een piek zal bereiken in 2040. Meer dan 25% van de bevolking zal dan 65 jaar of ouder zijn. Hierop zullen we nu al moeten anticiperen. De gemiddelde senioren hebben meer te besteden, meer vrije tijd, maar vereisen ook meer comfort en zorg.

- In een tijd waar informatie voor het oprapen ligt, kan de toerist eindeloos vergelijken op internet. Producten lijken allemaal op elkaar en er moet steeds meer moeite gedaan worden om origineel te zijn en op te vallen.

- Toeristen willen zoveel mogelijk kennis opdoen over de wereld. Ze zijn op zoek naar authenticiteit en willen in aanraking komen met de lokale bevolking. Dit zou in theorie een hele mooie combinatie kunnen vormen met duurzaamheid.

- Groepsreizen zijn weer terug van weggeweest. Men wil tegenwoordig zoveel mogelijk zien in zo weinig mogelijk tijd. Een bijkomend voordeel is de lage prijs die vaak gepaard gaat met groepsreizen.

6.4 De (on)zin van duurzaamheid
Het aspect duurzaamheid kun je bekijken vanuit 2 perspectieven. Het ene perspectief is dat het toerisme is die minder schade toebrengt aan milieu, natuur en lokale bevolking.
Maar het woord minder is wel kenmerkend voor het begrip duurzaam toerisme. Want duurzame reizen brengen nog steeds onherstelbare schade toe aan de natuur, milieu en lokale bevolking.
Aan de andere kant kunnen we het verschijnsel toerisme nooit helemaal terugdringen. Er zijn verschillende landen waarbij toeristen alleen binnen komen bij een minimale uitgave per dag of andere beperkingen. Maar dit zal nooit kunnen voorkomen dat het toerisme helemaal verdwijnd want met geld is iedereen omkoopbaar.
Het is natuurlijk positief dat ondernemingen nu duurzaam gaan ondernemen. Zodat er geprobeerd wordt bewuster te leven. En de concurrentie om duurzaamheid moet ook zeker gestimuleerd worden. Zodat er steeds meer innovatieve milieuvriendelijke en sociale oplossingen gevonden worden.

6.5 De (on)zin van beleving
Het aspect duurzaamheid kun je bekijken vanuit 2 perspectieven. Het ene perspectief is dat het toerisme is die minder schade toebrengt aan milieu, natuur en lokale bevolking.
Maar het woord minder is wel kenmerkend voor het begrip duurzaam toerisme. Want duurzame reizen brengen nog steeds onherstelbare schade toe aan de natuur, milieu en lokale bevolking.
Aan de andere kant kunnen we het verschijnsel toerisme nooit helemaal terugdringen.  Er zijn verschillende landen waarbij toeristen alleen binnen komen bij een minimale uitgave per dag of andere beperkingen. Maar dit zal nooit kunnen voorkomen dat het toerisme helemaal verdwijt want met geld is iedereen omkoopbaar.
Het is natuurlijk positief dat ondernemingen nu duurzaam gaan ondernemen. Zodat er geprobeerd wordt bewuster te leven. En de concurrentie om duurzaamheid moet ook zeker gestimuleerd worden. Zodat er steeds meer innovatieve milieuvriendelijke en sociale oplossingen gevonden worden.
Wel is het zo dat iedereen zijn ogen eens verder moet openen. En niet moet denken met duurzaam toerisme richt ik helemaal geen schade aan, dus kies ik voor duurzaam toerisme.
En ook het gegeven dat er op aarde nog maar een paar subculturen zijn die verschillen met de westerse wereld. Deze volkeren zijn voornamelijk te vinden in Afrika en Azië. Wanneer er nu intensief reizen georganiseerd worden naar deze volken sterven zij uit.
En dan maakt het niet uit of het nu duurzame reizen zijn of niet. De volkeren zien hoe de westerlingen leven in al hun welvaart en wensen dit ook. Door deze verschillen ontstaat agressie, geweld en ontevredenheid en uiteindelijk de omwenteling van de subcultuur naar de overheersende cultuur. 
Ik concludeer dan ook dat de toeristen die specifiek naar een bepaald gebied trekken om deze subcultuur te ontmoeten, en hiervan te leren heel individualistisch ingesteld zijn.
Zij proberen te leren van deze subcultuur maar veroorzaken wel dat de subcultuur uitsterft.
Ook is er door een geleerde in het boek aangegeven dat, wanneer je echt iets wil leren van deze cultuur je niet naar deze gebieden gaat maar dat je literatuur leest .
De ondernemingen die zich op duurzaam toerisme richten beweren dat ze zich op het lange termijn van toerisme richten, maar wanneer ze zo doorgaan sterven de subculturen op korte termijn uit. Dit verschijnsel wordt eveneens veroorzaakt door het gedrag van duurzame ondernemingen.
Het toerisme moet blijven bestaan het hoort tegenwoordig bij de grootste economische sectoren.
Toerisme levert wereldwijd werkgelegenheid op en de kans om te overleven.
Ik ben zeker een voorstander van duurzaam toerisme, alleen wanneer deze duurzame ondernemingen zich werkelijk willen inzetten voor langer termijn. Dienen zij wel het een en ander te veranderen aan haar beleid.

6.6 Aanbevelingen nieuwe ondernemers:

-Speel in op ontwikkelingen en richt je op een markt waar kansen liggen. Vergrijzing is in volle gang en zal de komende jaren deze stijgende lijn behouden. U doet er verstandig aan zich op deze doelgroep te richten, maar de andere doelgroepen niet uit het oog verliezen. Tijdsbestek: binnen nu en 5 jaar.

- De laatste jaren is er een steeds groter bewustzijn van het begrip duurzaamheid. Men ziet in dat zonder duurzaam toerisme er op den duur geen toerisme meer zal zijn naar bepaalde gebieden. Zorg door kleine dingen dat u een steentje bijdraagt aan duurzaam toerisme en kunt hier direct mee beginnen. Streef ernaar na 2 jaar 5% duurzamer te reizen en op lange termijn naar 15% toe te werken.

- Wanneer een stadstour te lang duurt, wordt deze (voornamelijk) door jongeren als ‘saai’ ervaren. Maak de stadstour interactiever, zodat u de aandacht erbij houdt. Laat de toerist niet alleen luisteren, maar ook andere zintuigen gebruiken, zoals ruiken, voelen en horen. Breng de besproken theorie ook in de praktijk, door bijvoorbeeld druiven te stampen bij een wijnboerderij. Probeer 20% meer jongeren aan te trekken in 5 jaar.

Maak jouw eigen website met JouwWeb