Hoofdstuk 3
3 Ontwikkelingen en trends
Wereldwijd vinden er allerlei ontwikkelingen en trends plaats, zo ook in Nederland. Ook in de toerisme- en recreatiebranche is dit erg van belang en verandert dit snel. In dit hoofdstuk spitsen we ons toe op de wereldwijde ontwikkelingen en trends, welke ontwikkelingen en trends zich specifiek op de Nederlandse toeristische markt en op de groepsrondreizen aan de orde zijn.
3.1 Wereldwijde ontwikkelingen en trends
In de recreatie- en toeristische branche zijn er vier ontwikkelingen die wereldwijd gaande zijn. De ontwikkelingen staan in de volgorde van belangrijk naar minder belangrijk.
1. Vergrijzing
2. Zoek- en boekgedrag
3. Experience economy
4.Duurzaam
1.Vergrijzing
Ontwikkeling vergrijzing
Vergrijzing heeft een grote invloed in de wereld van toerisme en recreatie. Naarmate de jaren vorderen is de levensverwachting van mensen sterk toegenomen en de vruchtbaarheid afgenomen. De grijze druk zal in 2040 bijna 50% zijn, aldus het trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2009/2010 van het NRIT.
Vergrijzing en de daaruit voortvloeiende trends
Tot op vandaag neemt het aandeel van ouderen in de bevolking steeds toe, maar dit betekent ook een stijging van de gemiddelde leeftijd. De doelgroep 50+ vergroot en dus zal deze doelgroep steeds belangrijker gaan worden voor de toerisme- en recreatiemarkt.
Een aantal aspecten die uit vergrijzing voortvloeien zijn comfort, beleving, gezondheid en veiligheid. Al deze aspecten worden gewenst door de oudere doelgroep tijdens de reis. Naast de gewenste comfort, speelt ook geld een grote rol met betrekking tot het vakantiegedrag van de oudere doelgroep 50+. Deze doelgroep heeft meer te besteden, niet alleen qua geld, maar ook qua tijd. Jongere generaties werken meestal fulltime en boeken een vakantie in het hoogseizoen, wanneer de reguliere vakanties plaatsvinden. De werkenden hebben weinig vrije tijd en dus zal hierop een reisproduct moeten worden aangepast. De doelgroep 50+plussers daarentegen kunnen op vakantie wanneer zij willen. Doordat zij ook buiten het hoogseizoen deel kunnen nemen aan het reisproduct, zal het product zich hierin verder ontwikkelen.
2. Zoek- en boekgedrag
Ontwikkelingen zoek- en boekgedrag
Steeds meer mensen boeken hun reis via internet. Redenen om dat te doen zijn er genoeg. Via internet kun je namelijk reviews lezen van andere mensen, ook kun je foto’s bekijken die mensen hebben geüpload die al een keer eerder op de bestemming zijn geweest. Dit is niet of nauwelijks te beïnvloeden door het bedrijf zelf, want het verspreidt zich razendsnel. Om de websites als zoover.nl en vakantiereiswijzer.nl te omzeilen worden er talloze promotie en marketingsnufjes uitgehaald om toch aan bezoekers te komen. De reclames en marketing nemen toe via internet en zal onmisbaar zijn in het wereldje van marketing en promotie.
Zoek- en boekgedrag en de daaruit voortvloeiende trends
Wat vooral belangrijk gaat worden is dat de toerist vooral zoekt naar originaliteit en beleving. Dus ook de marketing van het bedrijf zal hierop moeten aangepast worden. Door de vele concurrentie en originaliteit en de opkomst van reviewpagina’s, moet men als bedrijf zijnde zorgen voor een kwaliteit. Het welbekende marketingpraatje, daar wordt niet meer ingetrapt. En wanneer een reis wordt aangeboden, zal de consument eerst een aantal reviews bekijken om tot een besluit te komen. De mening van de andere consumenten is belangrijker dan de omschrijving van een reis door het bedrijf.
Internet is dus niet meer weg te denken als we het hebben over het boeken van een vakantie. Van promotie tot het boeken van de reis zelf is internet de grootste bron van informatie, zowel voor de toerist als voor het bedrijf. Reisbureaus hebben het minder druk en zullen bijna alleen klaar moeten staan voor mensen met een wens voor een gespecialiseerde vakantie. Dit zal in de toekomst betekenen dat bedrijven zich volledig bezig moeten houden met de opkomst van het internet. Sommige bedrijven leven van hun bedrijvigheid op het internet, maar andere bedrijven zien het internet als een bijzaak.
3. Experience economy
Ontwikkelingen experience economy
Beleving, geen specifiek product maar een ervaring rijker zijn. Dat is waar we wereldwijd naar op zoek zijn. De standaard vakantie met zon, zee en strand wordt al gauw een vakantie om nooit meer te vergeten. Dit is een groot opkomende ontwikkeling en van groot belang binnen de branche, omdat je geen los product koopt maar een ontastbare ervaring.
Experience economy en de daaruit voortvloeiende trends
Er moet dus een beleving plaatsvinden die kan worden gedeeld met vrienden en familie. De ervaring moet dus goed zijn wanneer deze door wordt verteld. Men moet in een soort flow komen om te voldoen aan de beleving. Hierop kunnen producten van de toeristische- en recreatieve sector aangepast worden.
4.Duurzaam
Ontwikkelingen duurzaam
Verdere stijging van de zeespiegel, overstromingen in laaggelegen gebieden, meer kans op bosbrand, afsterving van het koraal, vergroten van woestijnen, veranderingen in de waterkringloop, bedreiging van de volksgezondheid door tekort aan water of voedsel. Allemaal gevolgen van klimaatverandering in de wereld. Klimaatverandering speelt een grote rol in de toerisme- en recreatiesector. Door het veranderen van het klimaat zullen veel toeristische bestemmingen wel verdwijnen of zullen ze minder aantrekkelijker worden. Zo zal het wintersporttoerisme ook worden beïnvloed; laag liggende skigebieden zullen niet meer zeker zijn van sneeuw en de toerist gaat op vakantie naar hoog liggende skigebieden.
Naast klimaatveranderingen is CO2 uitstoot ook een enorm issue als we het hebben over duurzaamheid met betrekking tot de toeristische sector. Het opkomende beleid van de overheid om de CO2 uitstoot terug te vorderen speelt een grote rol binnen de toeristische branche. Een vliegticket wordt duurder en je kunt zelf CO2 compenseren voor de geboekte vliegreis. Verminder dan het aantal kilometers dat je moet vliegen. Kijk goed na of de soort bestemming dat u wilt, misschien dichter bij huis te vinden is. Zo kun je zelf bijdragen aan de CO2 compensatie. De toerist wordt zich steeds meer bewust van de milieuveranderingen in de wereld, dit doet zijn voordeel bij de toeristische sector.
Duurzaam en de daaruit voortvloeiende trends
Duurzaam is een begrip wat zich hedendaags flink voortzet in de toeristische branche en wat onze toekomst is. Onder het begrip duurzaam toerisme verstaan we de perfecte balans tussen mens, milieu en economie (people, planet en profit). Bij duurzaam toerisme draait het allemaal om de dienst. De lokale bevolking moet profijt hebben van het toerisme en niet de overheersers uit Westerse landen.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is ook een belangrijk begrip en staat vooral voor de bedrijfsvoering en daarnaast de dienst. Dus ook bij MVO wordt gezocht naar een goede balans tussen people, planet en profit. Enkele voorbeelden hiervan zijn: het verstrekken van brochures via de website en dubbelzijdig printen. MVO is op de lange termijn noodzakelijk. We leven op een wereld met steeds meer mensen die steeds meer grondstoffen nodig hebben. Het vergrotende aantal grondstoffen wordt zeldzaam en hier biedt MVO kansen.
Zoals al eerder genoemd, zal de toerist steeds meer beginnen te beseffen wat het milieu doet met onze wereld en hoe dit toerisme beïnvloed. De balans tussen people, planet en profit zal ook door de toerist worden gezien en dus zal niet alleen vakantie worden gevierd zonder de aarde te beschadigen door middel van ecotoerisme, maar ook vormen als community-based toerisme zal grotere aandelen krijgen in de toerisme branche.
3.2 Ontwikkelingen en trends op de Nederlandse toeristische markt
De ontwikkelingen die wereldwijd gaande zijn, gelden ook voor de Nederlandsche toeristische markt.
Vergrijzing Nederland ontwikkeling
Nederland krijgt steeds meer inwoners, maar dat niet alleen. De gemiddelde leeftijd stijgt ook en daarmee is het vergrijzingspercentage zo’n 22%. Dit betekent dat van de honderd potentiële arbeiders tweeëntwintig 65-plussers zijn. Redelijk veel als je het ons vraagt. Maar dit betekent dus ook dat het gevolgen heeft voor overheid, want de volgende generaties worden gefinancierd door de vergrijzing hier in Nederland.
Vergrijzing Nederland en de daaruit voortvloeiende trends
Comfort en luxe, beleving, gezondheid en veiligheid zijn de punten die bij de trends van vergrijzing voortvloeien. Deze kenmerken zijn erg van belang voor de doelgroep 50-plus in de toeristische sector in Nederland. Dus ook Nederlandse bedrijven zal hun producten moeten aanpassen aan deze doelgroep met deze voorkeuren.
Ontwikkelingen zoek- en boekgedrag Nederland
Ook in Nederland is het boeken via internet niet meer weg te denken. De Nederlandse reviewsites zoover.nl en vakantiereiswijzer.nl spelen een grote rol in het zoek- en boekgedrag in Nederland.
Zoek- en boekgedrag en de daaruit voortvloeiende trends
Nederlanders zijn tevens op zoek naar beleving. De zon, zee, strandvakanties waar vroeger genoegen mee werd genomen, wordt nu vervangen door een onvergetelijke vakantie. Originaliteit moet er dus zijn, wil een bedrijf zich met het product onderscheiden van de rest. Internet is veruit de grootste informatiebron en dus ook in Nederland niet weg te denken uit de toeristische sector.
Ontwikkelingen experience economy Nederland
De vakantie moet worden beleefd, we willen geen specifiek product. Dit zien we ook terug in Nederland wanneer er geboekt wordt. Men wil iets aparts en anders dan de anderen. Dit ontwikkelt zich steeds verder en hiermee moet rekening gehouden worden door het bedrijf door zich aan te passen aan de consument en zijn/haar behoefte.
Experience economy en de daaruit voortvloeiende trends Nederland
De kunst is om een goede beleving te creeeren voor de gast, want wanneer de gast terug thuis komt. Zal hij/zij deze ervaring met iedereen delen en dit kan eventueel zorgen voor nieuwe klanten. De producten moeten zo aangepast worden dat ze aan de behoefte worden voorzien.
Ontwikkelingen duurzaam Nederland
Nederland is wakker geschud en is zich behoorlijk bewust van wat er gaande is in de wereld wat betreft milieuvervuiling en klimaatverandering. Dit heeft veel gevolgen en invloed op verschillende sectoren, zo ook voor de toeristische en recreatieve sector. Alles draait om zo groot mogelijke hotels en de natuur en cultuur worden zo goed als verwaarloosd. Bestemmingen zijn erg massaal geworden. De bedoeling is om de authenticiteit te bewaren en te bewaken.
Duurzaam en de daaruit voortvloeiende trends Nederland
Fair tourism is opkomend met daarbinnen allerlei vormen van toerisme zoals pro-poor tourism, community-based tourism, eco-tourism. Dit met als doel zo duurzaam mogelijk, dus de balans tussen people, planet en profit te vinden.
3.3 Trends op de markt voor groepsrondreizen
Groepsrondreizen is nog steeds onder de toeristen, wat vroeger vaak door de oudere generatie gedaan werd is nu voor de jongere generatie ook interessant. Hieronder een aantal trends op de markt voor groepsrondreizen.
- De huurtent is redelijk populair. Zoals bekend willen de toeristen wel de lusten, maar niet de lasten van het kamperen.
- De wereld écht leren kennen, doordringen tot de ziel van het land. Waardevol in contact komen met andere volken. Komen waar bijna nooit iemand komt en reizen voor een faire prijs en inspirerend begeleid.
- Het keuzeaanbod binnen groepsrondreizen is gespecificeerd. Groepen zijn kleiner geworden en er zijn rondreizen ontwikkeld die special gericht zijn op bepaalde groepen mensen (familierondreizen en singlerondreizen).
- Grote gezinnen met kleine kinderen kiezen steeds vaker voor grote, verre reizen in plaats van voor kampeervakanties dichtbij.
- Toeristen willen beleving. Vakantie is niet meer vooral bedoeld om uit te rusten, maar meer om een ervaring op te doen. Voorbeelden zijn vrijwilligersreizen, tijd doorbrengen bij wilde stammen in Afrika of de Mont Blanc beklimmen.
- De groepsreizen keren weer helemaal terug. Hoewel de economie zich langzamerhand weer herstelt, zijn er veel mensen op zoek naar een exotische bestemming met niet te hoge prijzen. Wat je vaker gaat zien is dat de toerist meerdere bestemmingen in één vakantie wil zien, dit is vaak gemakkelijk om met een groepsrondreis te doen en wordt dan ook daarom vaak geboekt.