Hoofdstuk 5
5 Beleving
In dit deel van het rapport zullen we gaan kijken naar de ontwikkeling van beleving. Dit doen we aan de hand van de ontwikkelingsstadia van de Nederlandse economie. Ook zullen we kijken naar wat beleving nu precies is en hoe organisaties deze beleving creeëren voor hun gasten. Ook kijken we naar de relatie tussen beleving en duurzaam toerisme, is deze relatie er en hoe zit dit dan in elkaar?
5.1 De ontwikkelingsstadia
Grondstoffen
Vroeger draaide het vooral om stoffen te winnen om jezelf in leven te houden. Er waren nog geen belangrijke uitvindingen gedaan zodat er niet veel variatie was en mensen zich maar op vaak een ding richtten. De boeren zorgden voor landbouwproducten waar ze dan van konden leven. Ook waren er mensen die gingen jagen en zo zorgden voor eten voor het gezin. Er was geen variatie en de taak van de mensen bestond uit zorgen voor zichzelf.
Producten
Er kwam verandering in de ontwikkelingsstadia door de uitvinding van de stoommachine, er kwam een industriële revolutie. De aandacht lag niet meer op het winnen van grondstoffen maar mensen kregen aandacht voor industriële productie. Er ontstonden fabrieken en deze zorgden ervoor dat er producten op grootschalige wijze werden gemaakt. Na een tijd raakten de mensen echter gewend aan deze industrie en waren de behoeften verzadigd, er was namelijk een te groot aanbod waardoor mensen meer vroegen van de fabrieksdirecteuren.
Service
Omdat mensen het nu vanzelfsprekend vonden dat er genoeg aanbod was, was er meer nodig om ervoor te zorgen dat mensen juist jou product zouden kopen. Kotler vond de marketing uit. Het was nu niet alleen belangrijk om een goed product te maken, maar ook om mensen meer service te geven zodat ze jou product en bedrijf in zijn geheel aantrekkelijker gaan vinden dan de andere producten. Mensen wisten dat de producten zelf al aangeboden werden, en gingen dus meer denken in oplossingen van producten. Ze wilden meer gemak van de producten. Mensen gingen meer geld aan hun service verdienen, en de producten zelf leverden minder op. Dit maakt nog maar eens duidelijk hoe belangrijk mensen service vinden. Na een tijd ging ieder bedrijf dit toepassen zodat er bij ieder product service werd verleend en ook dit vanzelfsprekend werd voor klanten.
Entertainment
Omdat mensen gewend raken aan de service die hen bijna altijd aangeboden word verwachten ze nu nog meer. Ze willen niet alleen een product kopen met service, ze willen een belevenis. Deze verandering is nog niet lang gaande. Het gaat niet alleen om de producten maar om de belevenis die mensen bij dit product hebben. Door deze verandering wordt er wel veel van de ondernemer gevraagd omdat er eigenlijk belangrijke factoren om het product moeten worden toegevoegd zodat het toch aantrekkelijk blijft en wordt voor de consument.
Transformatie
Deze ontwikkeling is nu gaande, omdat al bij veel producten belevenissen zijn toegevoegd en mensen ook hieraan gewend raken denken een aantal bedrijven al vooruit en ontwikkelen nieuwe ideeën en verkooptechnieken. Bij deze nieuwe ontwikkeling zoekt de consument een ervaring die voor een verandering zal zorgen bij de consument. Het gaat dus steeds meer draaien om wat de consument wilt en vraagt van de ondernemer, in plaats van de ondernemer en het product zelf. Dit is een opvallende verandering.
5.2 Wat is een beleving?
Vroeger kochten mensen producten die ze het beste vonden, en waarvan de prijs het meest aantrekkelijk was. Er komt steeds meer concurrentie en mensen vragen steeds meer van de ondernemers op alle markten. Als we kijken naar toerisme kunnen we wel zeggen dat er veel aanbod van hetzelfde is. Veel verschillende reisorganisaties organiseren ongeveer identieke reizen in dezelfde hotels voor een vergelijkbare prijs. Het is daarom steeds belangrijkers voor ondernemers om iets nieuws aan te bieden, een extra ervaring of ook wel beleving genoemd. Als mensen een product kopen gaat het niet alleen meer om het echte product zelf, maar ook om de gehele beleving om het product heen. Een beleving kunnen we dus ook wel zien als de toegevoegde waarde van een product. Veel mensen willen geraakt worden door het bedrijf of het product. Voor iedere consument is de beleving anders, en dit maakt het geheel zo moeilijk.
Bij een beleving koopt iemand dus niet alleen het product, de consument neemt ook deel aan de beleving. Er is een hoge mate van betrokkenheid nodig van de consument. Consumenten kunnen positieve en negatieve belevingen hebben, het gaat dan vooral om het gevoel dat mensen bij een beleving krijgen. Er zijn 4 verschillende belevingsdomeinen te onderscheiden namelijk Entertainment, Educatie, Esthetiek en Escapisme. Bij entertainment is de consument passief betrokken bij de beleving. Een voorbeeld van entertainment is bijvoorbeeld een toneelstuk. De consument absorbeert de beleving. Bij educatie gaat het vooral om de informatie die de consument krijgt. De informatie wordt vaak passief opgenomen, maar tegenwoordig zijn er veel voorstanders van het actief opnemen van informatie, we hebben het dan over moderne onderwijsconcepten. Ook in de vrijetijdssector zien we tegenwoordig veel educatie terugkomen. Escapisme staat voor ontsnapping. Bij deze beleving gaat de consument volledig op in de beleving. Er word eigenlijk een nieuwe eigen wereld gecreëerd. De mensen ontsnappen eigenlijk aan de echte wereld. In het toerisme speel escapisme een belangrijke rol. Esthetiek draait vooral om het er zijn. De beleving is dus om bijvoorbeeld naar een museum te gaan, een belangrijk punt bij dit belevingsdomein is dus de uitstraling van het product zodat mensen er echt van kunnen genieten. Het is voor een product belangrijk dat er naar deze belevingsdomeinen gekeken word, en helemaal ideaal is als alle 4 de belevingsdomeinen in het product of de beleving voorkomen.
Er zijn verschillende voorbeelden te noemen, we noemen een voorbeeld per belevingsdomein en een organisatie die al deze 4 belevingsdomeinen in een beleving heeft kunnen stoppen. Als we kijken naar Entertainment noemen we een makkelijk voorbeeld, zoals naar de bioscoop gaan. Je kunt in de bioscoop een kaartje kopen voor de film, maar er is ook een horecagelegenheid bij om popcorn te kopen voor bij de film. Zo word het echt een avondje entertainment, gezellig samen uit. Bij Educatie noemen we het voorbeeld van de Pandadroom in de Efteling. Mensen gaan hiernaartoe voor een leuk dagje uit, maar krijgen hier informatie over de natuur op een leuke manier zodat mensen toch iets leren. Als we kijken naar Escapisme zien we de Efteling en het Eftelingtheater. Als mensen naar de Efteling gaan komen ze in een andere wereld, ze hoeven zich even geen druk te maken om de zorgen van de werkelijkheid maar kunnen gewoon een leuk dagje uit beleven. Bij Esthetiek gaat het om het er zijn. Als voorbeeld noemen we een kunst tentoonstelling. Mensen kunnen genieten van wat ze zien en hoeven hier verder niks voor te doen, ze hoeven er alleen maar te zijn.
Alle belevingsdomeinen samen zien we in Disneyland. Mensen zien thuis reclames en Disneyfilms en als ze dan echt naar Disneyland toegaan ontsnappen ze aan de werkelijkheid. Er zijn verschillende attracties, en als je er alleen al bent kun je genieten van de sfeer en bijvoorbeeld naar een show gaan. Bij deze shows worden dingen verteld door bijvoorbeeld Mickey Mouse, dit is voor vooral de kinderen educatie en escapisme. Ook is dit natuurlijk entertainment, waardoor we kunnen stellen dat Disney erin is geslaagd om alle belevingsdomeinen toe te passen op zijn product.
Relatie tussen beleving en duurzaam toerisme
Na het bestuderen van zowel duurzaam toerisme en het begrip beleving vinden wij dat er wel degelijk een verband is tussen duurzaam toerisme en een beleving. We zien dat een belangrijk punt van duurzaam toerisme people is. Reisorganisaties houden vooral rekening met de plaatselijke bevolking en creëren nieuwe plaatselijke projecten voor toeristen. Deze nieuwe projecten geven toeristen de kans om echt een kijkje te nemen in de cultuur van een ander land. Waar mensen vroeger alleen naar een groot hotel gingen, maken ze nu echt dingen mee. Ze gaan niet alleen naar een dorp kijken, maar de plaatselijke bevolking betrekt de toeristen ook daadwerkelijk bij hun leven, ze kunnen zelfs aan activiteiten deelnemen. De toeristen krijgen dus educatie en op een nieuwe en andere manier ook entertainment. Er is dus wel degelijk sprake van een relatie tussen deze twee begrippen omdat door duurzaam toerisme met de plaatselijke bevolking een nieuwe beleving voor toeristen ontstaat. Daarom denken wij ook dat duurzaam toerisme in de toekomst steeds belangrijk word omdat het voor veel mensen een nieuwe beleving is en daarom aantrekkelijk.
Ook als we kijken naar planet zien wij een relatie tussen de verschillende begrippen. Mensen krijgen namelijk educatie over het milieu en kunnen zelf ook actie ondernemen, door bijvoorbeeld hun CO2 uitstoot te compenseren. Dit is voor veel mensen belangrijk maar omdat de reis meer in het teken staat van het milieu en de aarde in het algemeen is het voor mensen een nieuwe beleving.
Samenvatting
Na dit hoofdstuk kunnen we zeggen wat een beleving is. Mensen kopen niet alleen een product, maar vinden het ook belangrijk dat er een ervaring bij dit product is. Het gaat dus meer om de sfeer om het product heen, de steil en de missie en visie, dan om het daadwerkelijke product. Dit kunnen we ook goed terug zien in toerisme. Er zijn 4 belevingsdomeinen, die we ook kunnen koppelen aan duurzaam toerisme, waardoor duidelijk word dat er een relatie bestaat tussen de begrippen duurzaam toerisme en belevingseconomie.